Bezpieczne korzystanie z bankowości internetowej

Możliwość korzystania z usług bankowych przez internet bardzo ułatwia życie, ale bankowości online trzeba używać ostrożnie. Sprawdź, o czym musisz bezwzględnie pamiętać, by Twoje pieniądze i dane były bezpieczne.

Wygoda korzystania z bankowości internetowej

Bankowość internetowa dosłownie zrewolucjonizowała nasze życie, bo teraz wykonanie przelewu nie wymaga od nas pójścia na pocztę czy do placówki banku. Możemy odbierać i wysyłać przelewy z dowolnych miejsc, w których mamy tylko dostęp do internetu. Strony bankowości internetowej są dostępne na każdym urządzeniu z przeglądarką dopasowaną do konkretnej technologii. Niestety niewiedza lub przeoczenia często wykorzystywane są przez internetowych oszustów, którzy chcą przejąć dane osobowe klientów banków lub nawet ukraść ich pieniądze. Z tego też względu logowanie do bankowości internetowej powinno być zawsze przeprowadzone z zastosowaniem bardzo ścisłych procedur. Nawet jednorazowo odstępstwo od reguły może Cię narazić na poważne problemy, w tym na utratę wszystkich środków z konta. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule na superfinansowy.pl/konta/na-co-uwazac-logujac-sie-do-banku-przez-internet.

Zmiany w bankowości internetowej w 2019 roku

W roku 2019 wprowadzono istotne zmiany w zasadach logowania do bankowości elektronicznej we wszystkich bankach. Teraz nie wystarczy już wpisać login i hasło do bankowości elektronicznej, ale trzeba je też potwierdzić za pomocą specjalnego kodu weryfikacyjnego otrzymywanego na telefon komórkowy połączony z kontem lub przy użyciu indywidualnego certyfikatu. Dopiero zestaw prawidłowych danych i potwierdzenie hasłem umożliwia zalogowanie do banku i wykonywanie jakiejkolwiek operacji. Zmiana ta pozwala poprawić stopień bezpieczeństwa podczas korzystania z bankowości elektronicznej.

Jak bezpiecznie logować się na konto w banku?

  • Przede wszystkim zawsze loguj się do banku tylko i wyłącznie na sprawdzonych komputerach. Nigdy nie rób tego w kafejkach internetowych czy w miejscach, w których są komputery dostępne dla każdego. Takie urządzenia mogą być zainfekowane złośliwym oprogramowaniem, które będzie zbierać dane z ekranu i wykorzystywać je w celu późniejszej kradzieży tożsamości lub kradzieży środków z konta bankowego.
  • Po drugie nigdy nie wyszukuj strony swojego banku za pomocą wyszukiwarki Google. Zawsze wpisuj adres www bezpośrednio w pasek wyszukiwania. Przed zalogowaniem upewnij się, że strona jest opatrzona symbolem zielonej kłódki, czyli korzysta z certyfikatu SSL i bezpiecznego logowania protokołem https://. Klikając dwa razy w symbol kłódki, dowiesz się, czy certyfikat jest ważny.
  • Zainstaluj na swoim komputerze, smartfonie lub tablecie oprogramowanie antywirusowe i na bieżąco nie aktualizuj. Dodatkowo wystrzegaj się instalowania na komputerze programów niewiadomego pochodzenia lub programów nielegalnych, dlatego że bardzo często są one zainfekowane oprogramowaniem szpiegującym.
  • Nigdy nie odbieraj podejrzanych e-maili i nie otwieraj załączników tych wiadomości, dlatego że możesz zainfekować swoje urządzenie złośliwym oprogramowaniem.
  • Staraj się na bieżąco aktualizować system operacyjny, przeglądarkę internetową i najważniejsze aplikacje.
  • Bardzo ostrożnie podchodź do wszelkich ofert szczególnie atrakcyjnych zakupów, dlatego że przejście na stronę z taką ofertą może doprowadzić do zarażenia Twojego komputera wirusem lub trojanem.
  • Pamiętaj, by za każdym razem wylogować się ze strony bankowości internetowej i zamknąć przeglądarkę.
  • Nigdy nie zapisuj haseł dostępu i loginu na komputerze czy na telefonie.
  • Jeśli cokolwiek wzbudza Twoje podejrzenia, skontaktuj się ze swoim bankiem.

Co powinno wzbudzić Twoje podejrzenia?

Podejrzane są przede wszystkim wiadomości, które pochodzą rzekomo od banku. W takich wiadomościach banki nigdy nie proszą o przejście na stronę logowania za pomocą linku. Tego typu wiadomości są próbą phisingu, czyli podszywania się pod inny podmiot lub osobę w celu wyłudzenia danych osobowych, co może się skończyć nie tylko utratą dostępu do konta, ale często też blokadą komputera. Ostrożnie podchodź również do telefonów „z centrali banku”. Jeśli osoba, która do ciebie dzwoni, prosi Cię o podanie hasła dostępu do konta i numeru konta bankowego, to z pewnością jest to próba oszustwa i w takim przypadku trzeba się jak najszybciej rozłączyć.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat bezpiecznego korzystania z bankowości elektronicznej lub poznać nowości w ofertach banków, skorzystaj z portalu SuperFinansowy.pl. Informacje tam zawarte pozwolą Ci być zawsze na bieżąco.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here